Bloggen berikar kaffepausen

Sociala medier handlar om att skapa en personligare dialog med olika målgrupper. Många av de målgrupper som våra kunder vill nå är inte så aktiva inom sociala medier. Våra kunder har ofta andra företag som kunder och de vill nå nykelpersoner på de företagen.

De Twittrar inte och det är inte helt naturligt för dem att skriva en kommentar till ett blogginlägg. De skickar hellre ett personligt mejl till den som skrivit blogginlägget, för att diskutera det vidare.

Det leder ofta till en viss frustration. Den där bloggen skulle ju leda till en herrans massa kommentarer och en offentlig dialog. Men kommentarerna uteblir.

Men uteblivna kommentarer är inte ett bevis för att en blogg är misslyckad. Funderar vi lite till finner vi ofta att bloggen gör stor nytta.

- Besöksstatistiken visar att bloggen är välläst.

- Kunder som fått bloggföretaget rekommenderat berättar att de läst bloggen för att få en tydligare bild av företaget och hur det kan vara att arbeta tillsammans med dem. Kunder kommenterar ofta blogginlägg de läst när man möter dem.

- Ofta får man ett mejl med kommentarer på ett blogginlägg.

- Personer man inte kontaktat personligen på länge upplever att de har en bra relation till företaget – de följer ju bloggen.

- Tolkar man besöksstatistiken kan man se hur en återkommande läsare har rekommenderat fler på företaget att läsa ett blogginlägg.

- Genom att kolla inlänkar finner man flera länkar till olika blogginlägg.

Personer som inte växt upp i de sociala mediernas ljus för oftast inte diskussioner där. De diskuterar helst över en kopp kaffe.

- Få man skriva en kommentar här, frågar många över 30 år.

- Absolut, svarar jag (eller min kund). Det är det vi vill.

- Aha, det hade jag inte en aning om, då ska jag fundera på hur jag ska formulera mig.

Sedan går tiden, och några månader senare kan man konstatera att personen i fråga inte har skrivit någon kommentar. Däremot har man fått några reflektioner via mejl.

Så var inte ledsen om din blogg inte genererar en offentlig dialog med kunderna. Om bloggen är bra är jag säker på att den leder till en bättre dialog, som inte sker i offentlighetens ljus, utan personligt, med målgruppen.

Läs om varför ett företag ska blogga här.

This entry was posted in Att blogga, Sociala medier. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>