Framgång i monopolets fall

Eqvarium är ett spännande företag som hjälper sina kunder att ta fram rätt namn på sina produkter. Namn som fungerar väl på alla marknader, stärker varumärket och ökar försäljningen.

I förra veckan var jag med och förberedde presentationerna för deras kommande kundseminarie. En av talarna är Anna Rosengren, marknads- och försäljningschef på CCS, ett företag som arbetar med kroppsvård och läkemedel.

Hon berättade CCS framgångssaga, om hur avregleringen av Apoteksmonopolet påverkade dem och hur de bemötte de nya utmaningarna.

En stor kund
Före avregleringen fanns det 960 Apotek i Sverige. CCS hade EN kvalitetsmedveten och kunnig kund som ställde höga krav på studier och bevis för produkternas angivna effekter. Det krävdes givetvis mycket jobb och administration för att komma in på Apoteket, men när produkterna väl var där var lyckan gjord.

På den tiden var Apoteket en kvalitetsgarant. Det svenska folket litade på att produkterna på Apotekets hyllor var bra, och stod CCS Fotvårdssalva där så plockade man ner den i korgen, säker på att fötterna skulle må bättre om man smorde fötterna med innehållet.

Apotekets starka varumärke
På den tiden arbetade jag med några märken som inte fanns på Apotekets hyllor. De var frustrerade över att alla blint litade på Apotekets omdöme.

”Våra produkter är precis lika bra som Apotekets, men det är det ju ingen som tror på”, sa de frustrerat.

Men stora förändringar var på väg. Monopolets dagar var räknade och CCS började fundera på hur de skulle säkra sin hyllplats på den avreglerade marknaden.

Från en till hundratalet kunder
2005 började CCS bygga ett varumärke som skulle klara sig utan Apotekets monopol. De började förbereda sig på att ha hundratals kunder istället för en. Väl förberedda skulle de kunna ta marknadsandelar. Namnet och utseendet blev allt viktigare. Inte bara för att kunderna skulle välja deras produkter i hyllan, utan även för att de nya inköparna skulle känna igen produkterna och köpa in dem till de nya apoteken.

CCS vinner målgrupp, efter målgrupp
Bamse by CCS blev Apotekets mest framgångsrika lansering och visade att CCS kunde hjälpa apoteken att sälja mer.

Oliva by CCS var de första Natural Beauty-produkterna som klarade Apotekets höga kvalitetskrav och därmed fick säljas på där.

Hudvårdsserien Demons and Angels, har inte bara ett kaxigt namn, utan även kaxig design. Med dessa produkter bevisade CCS att de hade förmågan att locka en ny målgrupp till Apoteken – ungdomarna.

CCS insåg att Apotekets hudvårdsserie Apoliva endast skulle säljas på Apoteket AB, och inte alla nya apotek, där skulle Apoliva-hyllan stå tom. De bestämde sig för att fylla det tomma utrymmet med en egen hudvårdsserie. I samarbete med Eqvarium gav de den namnet Wackra. De har lyckats sälja in Wackra till de nya apoteken, där de verkligen syns i hyllan. Med kurbitsmönster på klara färger hämtade från Daladräkten (företaget finns i Borlänge), lockar de apotekskunderna att välja just Wackra by CCS.

I januari lanserar de Curami, en hudvårdserie för rengöring, underhåll och kurering av hudåkommor. CCS fokuserar på vägledning så att kunden väljer rätt produkt.

Jag tror att det är ett genidrag. I och med avregleringen av monopolet har personalen kanske inte lika mycket tid för kunderna och dessutom litar vi kunder kanske inte lika blint på apotekspersonalens kunnande och rekommendationer. Därför kommer vi att uppskatta vägledningen.

Dessutom rör sig CCS utanför Apotekets domäner med varumärken som Odd Molly och modellen Emma Wiklund.

Höjd omsättning
När Apoteket hade monopol fanns det 960 Apotek i Sverige, idag finns cirka tvåhundra fler. CCS har lyckats väl med sina satsningar och har höjt sin omsättning.

Deras framgångsresa beror inte på tur. Den beror på att de insåg utmaningarna för Apotekets leverantörer och inledde ett strategiskt varumärkesbyggande långt innan monopolet avskaffades. Snyggt jobbat och framgången är ett faktum!

Kundseminariet är på onsdag morgon och det finns fortfarande platser kvar. Anmäl dig här.

This entry was posted in Förändringsarbete, Intern kommunikation. Bookmark the permalink.

2 Responses to Framgång i monopolets fall

  1. Anna S says:

    Jag gissade att du skulle tycka att det var som att ramla ner i värsta godispåsen med CCS! Grymt bra skrivet!

  2. Annan Anna says:

    Anna! Förlåt! Var på väg att ringa för att tacka dig för att du tar med mig på så intressanta uppdrag. Ses vi imorrn?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>