Attitydproblem i marknadsföringsbranschen

Igår skrev jag om Dagens Medias artikel om Jessica, som hittade en ”gump” på sin kyckling, med en intervju av Kronfågels kommunikationsdirektör. Kommentarerna till den artikeln inspirerade mig till det här inlägget. Kommentarerna visar tydligt vilka problem branschen faktiskt har. De ser inte målgrupperna de ska attrahera.

För dem som kommenterar är det viktigare att raljera över att gumpen är en del av kycklingen och håna konsumenten, än att fundera på vad företaget faktiskt säljer, kunderna förväntar sig, vilket kundlöfte företaget bör ge och hur företaget bör be om ursäkt om de sviker kundlöftet.

Samma personer som raljerar över detta skrattar åt tv-programmen om Ullared och finlandsfärjorna. De klagar över vad Expressen och Aftonbladet skriver om. Det är så fel!

Vill man göra marknadsföring som ökar försäljningen måste man rikta sig till fler än sina vänner och dem som tycker och tänker som sig själv. Man måste tänka vidare och inkludera fler.

Vill man nå fram måste man sätta sig in i, och respektera, målgruppens sätt att se på världen. Man måste förstå deras önskningar och deras behov. Vem vill de vara, vad vill de köpa och varför? Hur ska jag tala till dem för att få dem att göra det min uppdragsgivare vill att de ska göra?

Om jag var beställare skulle jag inte anlita någon som såg ner på min målgrupp. Om min målgrupp önskade sig en färdigpreparerad och lättlagad kyckling skulle jag inte anlita någon som hånade de av mina kunder som inte vill ha en ”gump” i kycklingen.

Om min målgrupp var människor som njöt av att handla allt billigt skulle jag inte anlita någon som var för fin för att handla på Ullared och skrattade åt dem som gjorde det.

Marknadsföringsbranschen borde raka sig och respektera de målgrupper de ska attrahera.

This entry was posted in Extern kommunikation, Krishantering. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>