Raljera inte över dina kunder

En av Kronfågels kunder fick en obehaglig upplevelse då hon skulle bjuda en vän på middag. ”Gumpen” satt kvar på kycklingen, Jessica tappade aptiten, klagade till Kronfågel och gick till pressen. GT såg nyhetsvärdet och skrev en artikel, nyhetsvärderingen var rätt och artikeln har delats över 10 000 gånger på Facebook.

Gumpen kommer tydligen med när man köper en hel kyckling, men i den förpackning Jessica köpte ska den inte vara med.

Det är ingenting som är konstigt med nyhetsvärderingen, artikeln och spridningen av den här artikeln. GT känner sin målgrupp och har gjort en korrekt nyhetsvärdering. De vet att de allra flesta svenskar äter kött samtidigt som de försöker förtränga att det är ett dött djur de äter. De vet att många av deras läsare skulle tycka att det var läskigt med en Gump på Stinas kyckling. Samtidigt förstår de att många av läsarna kommer att göra sig roliga över att ”det faktiskt bara är en del av kycklingen”.

Kronfågel själva får inte gå den vägen. De får inte göra sig roliga över sin målgrupp.

Den här produkten riktar sig till en målgrupp som inte vill hantera kadavret och skära bort oönskade delar. Just den här produkten säljs till folk som vill lägga in den färdigpreparerade kycklingen i ugnen, låta den stå inne anvisad tid för att sedan kunna äta en god kyckling.

Men Kronfågels kommunikationschef lägger sig farligt nära gränsen till att förolämpa målgruppen. Jag tycker att hon kliver över den. Jag tror inte att hon hade tänkt efter före.

När dagens media ringer upp inleder hon:

”Ja du, jag vet inte ens vad jag ska svara på det här”.

Senare säger hon:

”Om jag ska säga något så verkar Jessica inte ha förstått hur ett djur ser ut innan det styckas upp och vilka delar som finns på ett djur. Nu har hon fått det förklarat och det är ju jättebra.”

Jag förstår att hon spontant fäller dessa kommentarer. Hon säger det alla andra tänker, även om många av dem som säger det aldrig skulle ställa sig och stycka upp ett djur. Men Kronfågels kommunikationschef kan inte uttrycka sig på det sättet. Hon får fatta sig kort och sakligt. Hon får inte bli ironisk eller blanda in humor i intervjuerna kring denna fråga. Då förolämpar hon sina kunder.

Hur frestande det än är att raljera över att det faktiskt är djur vi äter så borde kommunikationschefen ha bett om ursäkt och sagt att ”Gumpen finns med i några av våra andra produkter, men den ska inte vara med i den produkt Jessica köpte”.

Hon hade behövt fundera på målgruppen, vad det är de köper när de köper just den här produkten och hon borde ha formulerat korta, sakliga svar. Även om det är tråkigt så är det bäst för varumärket och försäljningen.

Läs artikeln i GT.

Läs artikeln i Dagens Media.

 

This entry was posted in Journalistrelationer, Krishantering. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>