Panikstängning visar människosynen på Media Markt

Media Markt i Malmö panikstängde igår. På morgonen öppnade de varuhuset som vanligt. Strax före lunch meddelade Media Markts Sverige-vd Per Kaufmann om att varuhuset skulle stängas omedelbart. Inhyrda vakter hindrade nya kunder att komma in och Kaufmann sa att personalen inte fick röra sig fritt i varuhuset eftersom det fanns risk för förstörelse och stölder.

När han ska förklara sig i Sydsvenskan levererar han följande citat:

-       Jag säger inte att det skulle ha hänt här. Men, ja – jag delade med mig av den erfarenhet vi har från andra platser.

Anna Sjödin, kommunikationschef på Media Mark, förklarar för Dagens Handel att den snabba stängningen gjordes av omsorg om personalen.

En av säljarna på Media Markt säger till Sydsvenskan:

-       Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta över att plötsligt bli betraktad som en tjuv på den arbetsplats som jag jobbat på i fem år.

Personal och kunder på plats fick säkerligen en riktigt obehaglig upplevelse igår, som de sent ska glömma. Media Markts agerande kommer att kritiseras i media, på Internet och vid privata samtal under en lång tid framöver.

Men hur blir det så här?
Jag kan säga att det inte hade hänt på ett företag med en annan inställning till medarbetarna. Det hade aldrig skett på ett företag där man är säker på sina rekryteringsprocesser, där man vet att man tar in de bästa möjliga medarbetarna och ger dem rätt förutsättningar för att göra ett bra jobb. På en sån arbetsplats vet man att de anställda är stolta över det de gör, att de alltid vill göra ett bra jobb och att de värnar om sina kunder.

På ett sånt företag går man inte direkt från de fackliga förhandlingarna till varuhuset för att panikstänga. Där hittar man en annan lösning.

Jag förstår att beslutet att stänga precis före lunch var ett medvetet beslut taget i all välmening. Och jag tror nog att de hade förberett det en del. Men visst blev det fel. Nog sände de fel signaler: Media Markt bryr sig inte om kunderna, eller kundupplevelsen. Ej heller sin personal, de ser nämligen personalen som potentiella tjuvar och vandaler.

Det är lätt att stå utanför och döma. Svårare att stå mitt i och ta rätt beslut. Därför måste man ta in utomstående rådgivare i dessa lägen. Kanske hade de utomstående bollplank. Fel utomstående bollplank menar jag då, eller så struntade de i vad bollplanket sa.

Jag har inte en aning om hur Media Markt borde ha gjort, så det tänker jag inte gå in på. Men i morgon kan jag berätta om hur det gick till när jag var bollplank vid en nedläggning av en sektion i ett företag.

Läs artikeln i Sydsvenskan.

Läs artikeln på Dagens Handel.

This entry was posted in Employer branding, Extern kommunikation, Intern kommunikation, Krishantering. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>