Jag gillar Peter Kopelman

För sex, sju år sedan lyssnade jag på Peter Kopelman, då vd på Microsoft. Han pratade nog i en timme och jag minns en historia han berättade. Det var ju många år sedan så jag återberättar den säkert inte korrekt:

När min dotter skulle lära sig cykla ramlade hon många gånger. Till en början blev hon ledsen efter varje fall. Men jag sprang ikapp och sa:
”Bra, nu är du ett steg närmre att kunna cykla.”
Det fick henne att beslutsamt kämpa vidare och till slut kunde hon cykla.

Jag leder mina medarbetare på Microsoft på samma sätt. Det är helt okej att göra fel, när vi gör fel lär vi oss, kommer vidare och når till slut målet.

Det, och att jag gillar Peter Kopelman, är det enda jag minns från hans tal. Det betyder förmodligen att det mesta han sa var rätt bra och tilltalade mig.

Jag skulle gärna göra affärer med eller arbeta på Microsoft baserat på känslan hans tal gav mig och den historia jag minns.

Forskningen visar att vi framförallt minns känslan ett tal skapar i oss och cirka tre procent av det som sägs. Därför är det extra viktigt att du ägnar en stor del av förberedelserna inför ett tal till att:

Skapa en tydlig bild av din målgrupp och bestäm dig för att du verkligen tycker om din publik.

Varför det?

  • För att vi har så lätt att tycka om människor som tycker om oss. Tycker du om publiken kommer publiken att tycka om dig.
  • När du tycker om någon gör du automatiskt allt du kan för att den du tycker om ska tycka om dig. Du blir helt enkelt den person som dina allierade har fallit för – ditt bästa jag.
  • Bestäm dig för att du tycker allra mest om dem som sitter längst bak. Då kommer du att tala och gestikulera så att budskapet når ända fram till dem.

Formulera ett budskap som motsvarar publikens förväntningar och ger dem värdefulla kunskaper.

Varför det?

  • Annars kommer de att bli besvikna.
  • När du litar på ditt buskap kommer du att leverera det med stolthet.

 

Ägnar du tid åt det kommer publiken att få en bra känsla och tycka om dig. Det kommer de att minnas.

 

This entry was posted in Att tala. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>