Det var vi!

På ett okänt flygbolag för ett antal år sedan placerades en medelålders dam bredvid en man med en lite mörkare hudnyans. Hon tillkallade genast flygvärdinnan.

-       Ursäkta mig, men jag vill byta plats.
-       Varför?
-       Jag vill inte sitta bredvid en mörkhyad man.
-       Jag ska se vad jag kan göra åt saken, svarade flygvärdinnan och jäktade iväg.

Efter en lite för lång väntan för den frustrerade kvinnan återvände flygvärdinnan och sa:

-       Förlåt att du har fått vänta, men nu har jag en lösning på problemet. Det var inte möjligt att byta inom ekonomiklass, men jag har hittat en plats i första klass.

Den frustrerade kvinnan såg lättad ut då flygvärdinnan fortsatte, nu vänd till den mörkhyade mannen:

-       Så därför undrar vi om du vill byta plats.

Det är en fantastisk historia som fick små rysningar att krypa längst min ryggrad första gången jag hörde den. Storyn är så bra att den har färdats flera varv runt jorden. Ingen minns längre vilket flygbolag det var, det beror på vem som berättar den, för en del är det British Airways, för andra Swiss, jag tänker givetvis att det är SAS.

Nästan alla som hör den tänker nog att det flygbolaget, som gör ett så tydligt statement mot rasism, skulle de gärna flyga med.

Nu finns historian som ett filmklipp på YouTube. Kan det vara så att den här filmen är så slugt gjord att alla Portugiser (den är gjord där) känner igen flygbolaget och därmed tror att händelsen skett där? Hämtar flygbolaget hem storyn till sig?

Skulle det i så fall vara ett smart, eller ett dumdristigt pr-knep?

Klart att det är smart att associeras med storyn, men får man äta upp det den dag någon har letat upp flygvärdinnan eller den mörkhyade mannen och det visar sig att det var ett helt annat flygbolag?

Faktum är att i den här tappningen, när flygbolaget inte nämns och ingen logga syns är det ingen fara. Flygbolaget har ju inte påstått att det är deras story, de kanske bara har tillhandahållit en filmplats och kostym till skådespelarna.

Däremot tycker att jag moralen borde förhindra ett företag att ta ett annat företags story…

Vad tycker ni?

Se filmen

 

This entry was posted in Extern kommunikation. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>