Journalisternas favorit

Jag arbetar med en vd som agerar helt rätt för att bli journalisternas favorit. Han är tydlig och fokuserar helt naturligt på det som är allra viktigast just där, just då. När journalisterna hör av sig prioriterar han intervjun högt och respekterar journalistens deadline. Även om han redan är bra, förstår han att han kan bli ännu bättre om han tänker igenom budskapet innan intervjun och tar in en expert som kan hjälpa honom att bli ännu bättre.

Jag har äran att vara den experten.

Jag har jobbat en del med att få in en artikel om hur viktigt det är att trivas på sitt jobb för att var lycklig överlag, enligt en studie som Wise Group gjort.

Vi har haft den i Svenska Dagbladet, nu satsar vi på att tips till chefer och personer som ska välja sitt nästa jobb.

I tisdags förmiddag hörde Ny teknik, Ingenjörskarriär, av sig med åtta frågor. Artikeln skulle publiceras under dagen och journalisten fick ett löfte om att svaren skulle levereras inom en timme. Då släppte Roland Gustavsson, vd på Wise Group, allt annat och sökte upp mig för att få hjälp med svaren. Elisabeth Wohlfahrt, ansvarig för kultur och kommunikation på företaget, gick och sökte den fakta vi saknade medan jag och Roland funderade på vad som var allra viktigast att säga inom varje fråga.

Det tog lite tid, och när vi började bli oroliga för att missa deadline ringde Roland upp journalisten. Han var beredd på att ta frågorna muntligen, men journalisten kunde vänta (han var på lunch), så vi kunde skicka svaren lite senare.

Det gjorde vi och det blev den här artikeln.

Roland är en drömtalesperson att arbeta med. Här kommer tips till alla er som vill bli som honom:

  • Prioritera journalisten när han eller hon ringer, journalisten är din väg ut till tusentals läsare och borde värderas lika högt som dina bästa kunder.
  • Fråga när journalisten har deadline och respektera den.
  • Be att få återkomma inom rimlig tid så att du hinner tänka efter.
  • Identifiera mediets målgrupp, vad de är intresserade av, vad som är intressant för dem inom ditt område och formulera tre huvudbudskap.
  • Kan du krydda din historia med bra exempel och jämförelser, såsom forskningsresultat eller företag som lever som du lär?
  • Lyssna på journalistens frågor och svara på dem. Journalisten kan sin målgrupp och vet vad de vill veta, frågorna hjälper dig att vara intressant för läsaren. Låt svaren vara ganska korta, låt frågorna leda dig rätt.
  • Om frågorna kommer skriftligen kan du besvara dem skriftligen, som stöd för dig i intervjun. Du kan även skicka över dina skriftliga svar, det uppskattas som stödord när artikeln skrivs.
  • Var varsam med korrekturet! Pilla aldrig på vinklingen. Försök inte snacka in saker som journalisten ratat

This entry was posted in Journalistrelationer, Vesirs kunder. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>