Släng mig!

Hej!

Länge sen. Jag vet. Och nu måste jag bara skriva ett kort litet inlägg.

I och med att jag arbetar med Bisnode Marknad (PAR och DirektMedia) blir jag lite extra uppmärksam på de direktutskick som når mig. Idag fick jag ett som fick mig att skratta, samtidigt som jag tyckte väldigt synd om miljön.

En katalog med följebrev låg i kuvertet. På följebrevet läser jag: “Släng den här katalogen i sophinken om du aldrig använder trycksaker!” Budskapet landade helt rätt direkt. Det ska jag göra. Men jag tror att jag lägger det i pappersåtervinningen.

Förmodligen hade de hoppats på något annat. Att de hade hittat så rätt i målgruppen att alla som öppnade kuvertet skulle tänka att “Nej, det här ska jag minsann inte slänga, jag använder trycksaker, så det här måste jag läsa”. Och säkerligen var det många som gjorde det.

Att känna målgruppen, ringa in dem väl och veta vad de vill ha gör det möjligt att sända ett budskap som mottagaren tacksamt tar emot. Att skicka det till en större målgrupp och hoppas på att man finner fler som tacksamt tar emot budskapet innebär att ditt varumärke solkas lite i kanten hos dem som inte vill ha det, och är det ett utskick blir det dyrare och du belastar miljön i onödan.

 

 

This entry was posted in Extern kommunikation. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>