Ungdomarna är en resurs och marknadsföringskanal!

I fredags var jag och föreläste om employer branding för Fastighetsbranschens Utbildningnämnds, FUs, medlemmar. Fastighetsbranschen har behov av att anställa 1000 nya fastighetsskötare, fastighetstekniker och fastighetsvärdar per år, i tio år framöver. Samtidigt tvingas skolor lägga ner utbildningen som leder till att ta dessa jobb – den yrkesinriktade utbildningen VVS och Fastighetsprogrammet.

Elever, och deras föräldrar, är rädda för att stänga dörrar till universitetet alldeles för tidigt om de väljer ett yrkesinriktat program. Samtidigt får bara sju av tio gymnasieelever tillräckligt bra betyg för att fortsätta sina studier på universitetet och ungdomsarbetslösheten är stor.

Det är skevt här, väldigt skevt.

Det är därför FU:s budskap är så viktigt:
Fastighetsprogrammet leder till jobb och karriärmöjligheter!

Jag pratade om hur man når ut med sina budskap till tre olika målgrupper:
- ungdomar som ska välja gymnasieprogram
- gymnasieelever
- universitetsstuderande

Det är inte många företag som satsar på att nå elever redan inför gymnasievalet. Det är just därför de företag som gör det lyckas med att bygga ett så starkt varumärke hos de framtida medarbetarna och kunderna.

Det bästa sättet att nå effekt är givetvis att möta eleverna personligen. Ge dem prao, sommarjobb och låt klasser komma på studiebesök. Åk ut och förläs på skolorna.

Många ser det som en belastning att ta sig an en sommarjobbare, eller en praoelev. Det är här vi måste börja. Vi måste ändra attityd. Dessa ungdomar är inte en belastning, de är företagets framtid. Tiden ni ägnar åt dessa ungdomar är marknadsföring. De personer som tar sig tid slösar inte sin tid, de är hjältar.

Det är här marknad, HR, ledning och övriga som äger frågan om framtidens utmaning med bristande arbetskraft måste börja. Med en attitydförändring.

Skapa intern förståelse för utmaningen med arbetskraftsbristen och hjältestatus för att ta sig tid med ungdomarna. Lyft fram arbetet i strålkastarljuset och agera.

This entry was posted in Employer branding, Extern kommunikation. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>