Den förvirrande leverantören

Jag gillar Telia. Har alltid gjort det. De har gjort mycket bra för Sverige, fått Ericsson att bygga upp vårt mobila nät, till exempel. Dessutom har de täckning i hela Sverige.

Men jag blir galen på deras komplexitet.

Flera fakturor
Det är omöjligt att få en enda faktura från dem. Jag får en separat faktura för varje tjänst. Ringer jag och har några frågor är det väldigt lång telefonkö. Jag blir ofta felkopplad och kommer till en person som inte arbetar med just det som jag har en fråga om.

Massor av säljare
Det ringer en massa försäljare till mig hela tiden, som ombud för Telia. De vill sänka mina telefonkostnader. Tack, det är snällt! Men med tanke på hur många det är som ringer mig och talar om hur de kan minska mina kostnader är jag förvånad över att jag fortfarande får så många fakturor från Telia, det hela borde vara gratis vid det här laget.

Många kundundersökningar, utan kooordinering
Häromdan ägnade jag tid åt att besvara en kundundersökning över telefon. Idag vill de att jag deltar i en digital kundundersökning.

Hjälp! Allt det här förvirrar mig. Jag undrar om ett företag som visar upp en så komplex sida för kunden verkligen kan optimera, effektivisera och faktiskt samla sig för att ge oss kunder de bästa tjänsterna.

Varför har de inte egna säljare? Varför har jag ingen kontaktperson på Telia? Någon som känner mitt företag och kan svara på mina frågor, som hela tiden ger mig det bästa möjliga erbjudandet därför att de så gärna vill ha kvar mig som kund.  Jag har det på banken och försäkringsbolaget där jag inte bara har tecknat en massa försäkringar utan även pensionssparar. De skickar mig en enda faktura, för mig och de anställda. Jag har en kontaktperson som känner mig vid namn och ger mig superservice. Hon heter Annika Bowallius och arbetar på Skandia.

Min poäng är: om jag ska lita på min leverantör, vara lojal och rekommendera den till andra måste de ge mig tydlig information, bra service och alltid ha en trovärdig avsändare. Gör det inte svårt för mig att vara kund. För nu är jag en ovillig kund, som stannar därför att Telia har den bästa teckningen och därför att jag tror att alla deras konkurrenter gör på samma sätt.

Det är inte att bygga varumärke!

Ett litet ps:
Jag måste berätta om en myndighet som verkligen bygger sitt varumärke, de hjälper människor att göra rätt, och de lyckas varje gång jag är i kontakt med dem.

I förra veckan ställde jag en fråga till Skatteverket via ett formulär på hemsidan. Det handlade om min privata deklaration och krävde lite detektivarbete från deras sida. Detta är samma dag som alla andra i hela Sverige ska deklarera och jag gissar att de har en del att göra, jag borde ha “plats 1 245 632 i kön”. Svaret kom fyra timmar senare, och innehöll allt jag behövde veta.

Tack för att ni hjälper mig att göra rätt Skatteverket! Det är att bygga varumärke!

This entry was posted in Extern kommunikation. Bookmark the permalink.

3 Responses to Den förvirrande leverantören

  1. Gunilla says:

    Att du kunde beskriva telia så på pricken. Bra gjort! Tyvärr finns det också andra med liknande köer o felkopplingar. Men precis som du fick jag snabbt svar hos skatteverket.

  2. Anna Malmsten says:

    Skatteverket är bra!

  3. Anna Malmsten says:

    Nu ringde Mikael Hemler, från Teliabutiken på Kungsgatan, upp mig. Han är på kurs och på måndag ska han börja arbeta med att hjälpa företag i den djungel som jag har beskrivit i mitt inlägg. Så nu har jag en kontaktperson på Telia. Jag kan gå dit och ta en kaffe ibland, och prata om mina abbonnemang. Tack för det Telia, och grattis till alla andra företag som snart kommer att få en bättre relation till Telia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>