Ibland gynnar inte reklamen pr-arbetet

I tidernas begynnelse arbetade jag ju på Computer Sweden. Långt innan jag hade börjat jobba där hade SMG gjort en reklambilaga till CS – som såg ut precis som CS. Detta upptäcktes inte i förväg, utan reportrarna fick reda på det först när tidningarna skickades ut.

Det här var något som man inte pratade om på redaktionen, det väckte fortfarande mycket ilska bland journalisterna.

Några år senare fick jag SMG som kund. De pratade ganska mycket om sin gamla kupp och skrattade stolt över den.

Under min tid på CS skrev jag ingen artikel om SMG, jag fick aldrig det uppdraget. Kanske gjorde någon kollega till mig det. Jag vet inte. Men jag tror att det kan vara så att SMG fick lite mindre redaktionellt utrymme efter sin kupp.

Det är ett gammalt exempel på att reklambyrån och pr-byråns framgångar inte alltid går hand i hand.

 

This entry was posted in Extern kommunikation, Journalistrelationer. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>