En stolt pr-konsult

1998 lämnade jag det ärbara yrket journalist, bytte sida och blev pr-konsult. Till ingen annan nytta än att familjen skulle få sin första fasta inkomst, tyckte jag då. Jag minns hur pr-konsulten Anna Malmsten gick in på en redaktion där en gammal kollega fick syn på mig.

Han hötte med fingret och sa:

-       Och du som brukade vara en anständig människa!

Då hade jag inget bra svar, jag var lite tvivlande till pr-konsultens roll. Jag hade fullt sjå med att övertyga mina kunder om att vi inte skulle ringa runt till journalisterna för att berätta om något som inte var en nyhet och aldrig skulle bli det. Dessutom tyckte jag att jag kände en viss press från kollegor att jag ändå skulle göra det, för att håva in pengarna.

Det tog mig ett år att inse att vi faktiskt gör ett riktigt bra jobb och att vi är till stor nytta för journalisterna.

Vårt främsta bidrag för att underlätta journalisternas arbete är att:

  • vi hjälper våra kunder att nyhetsvärdera, välja ut rätt redaktion för storyn, samt hjälper talespersonen att se målgruppen och att hålla sig till det ämne som intresserar journalisten.
  • vi faktiskt hittar riktigt bra nyheter som bidrar till att tidningen blir välläst.
  • vi får kunderna att inse hur journalisterna arbetar, och få talespersonerna att anpassa sig till det, med respekt för deadlines och annat.
  • vi kan hjälpa journalisterna att hitta bra och kunniga experter inom deras intresseområden.
  • vi kan hjälpa journalisterna med bilder, kontaktuppgifter, finna rätt talespersoner och historier.
  • vi vägleder kunderna så att varje journalistkontakt är matnyttig så att de slipper hantera en massa nonsens, slänga alltför många pressreleaser i papperskorgen och sitta i telefon med en person som envist försöker sälja in en artikelidé som absolut inte passar in i tidningen.
  • vi hindrar kunder som vill skriva om hela storyn, när de har fått ett korrektur från en journalist innan publicering.

Numera är det ju bara 20 procent av vårt arbete som ägnas åt journalistrelationer. Det finns ju så mycket annat att göra för att stärka det interna och externa varumärket och nå ut med rätt budskap så att kunderna når sina mål.

This entry was posted in Extern kommunikation, Journalistrelationer. Bookmark the permalink.

3 Responses to En stolt pr-konsult

  1. Kristina says:

    Jo, men du var en mycket anständig och ung människa när du var journalist Anna! Ambitiös. Anständig pr-konsult? Skulle inte tro det…. :O)

  2. Anna Malmsten says:

    Jag bjuder på lunch så får du berätta om hur ni jobbar oanständigt Kristina. Jag vet alldeles för lite om hur andra arbetar. Trevlig helg på dig!

  3. Heléne Lindholm says:

    Anna, love your work! Bra artikel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>