Sommarjobben ökar

I fredags skrev Metro om att antalet utannonserade sommarjobb har ökat i år jämfört med samma period förra året. Analytikerna på Arbetsförmedlingen ser en stark och positiv trend, men de har inte hunnit utreda vad det beror på än.

Jag hoppas att anledningen ska vara ett medvetet drag från företagen som har eller står inför arbetskraftsbrist. Att företagen som bekymrar sig över ungdomars felpriorieringar när det gäller utbildning och oroar sig över att inte hitta kompetent personal i framtiden nu verkligen börjar arbeta för att möta utmaningen.

Vi har ju arbetat en del med företag som vill locka dagens och morgondagens arbetskraft. Vi har talat om hur vi ska få eleverna att göra ett framtidsval då de väljer gymnasieprogram, hur vi kan få dem att välja en högskoleutbildning som ger dem rätt kompetens och hur vi får dem att välja just vår kund som arbetsgivare när det är dags att äntra arbetslivet.

Här kommer mitt tips till alla företag som vill säkerställa att de har tillgång till rätt kompetens för att nå sin fulla potential, i framtiden:

Erbjud grundskole- och gymnasieelever prao och sommarjobb!

Jag vet vad ni svarar: Men vi har inte tid och kan inte ge dem meningsfulla arbetsuppgifter.

Mitt svar till er är: Det spelar ingen roll! Ni kan göra på ett annat sätt.

Jag vet att många av er vänder sig till framtidsspanare och analysföretag som ger er en bild av morgondagens arbetskraft. Jag vet att det kostar mycket pengar.

Jag vet även att man inte kan kategorisera ungdomar. De är individer, precis som du och jag var när vi var unga. Men individerna känner långt fler individer än vi gjorde när vi var unga. De har tillgång till Internet och har hundratals vänner som de talar med ofta, därför att tekniken har gjort det möjligt.

Varför inte passa på att möta några av ungdomarna under några veckor i sommar, eller kanske under en prao-vecka.

Vi har arbetat fram ett koncept för prao och ett för sommarjobb tillsammans med våra kunder. Dessa koncept handlar inte så mycket om att finna rätt arbetsuppgifter åt eleverna. Det handlar mer om att de ska lära känna företaget och vilka arbetsuppgifter som finns så att de får en bra upplevelse som de sprider till vänner och som kan påverka deras framtidsval. Jobbskuggning, givande fikasamtal och möjligheter att se många delar av företaget står i fokus, samtidigt som vi säkerställer att företagen lär sig lika mycket av dem som de lär sig om företaget.

Skicka ett mejl till mig: anna.malmsten@vesir.se, så skickar jag över praokonceptet. Det är inte lika omfattande som sommarlovskonceptet och därför kan jag avföretagifiera det så att du kan anpassa det till din verksamhet. Ber du snällt kanske jag även avföretagifierar det bästa sommarlovskonceptet…

Följ trenden! Erbjud sommarjobb i år!

This entry was posted in Employer branding, Extern kommunikation. Bookmark the permalink.

One Response to Sommarjobben ökar

  1. “Oj, vilken bra idé! Tar gärna emot prao-konceptet på magnus@provins.se!”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>