Åffan!

I förra veckan fick jag verkligen ett ”Åffan” av en journalist. I många år har jag nu stått på pr-träningar och talat om att en riktigt bra nyhet ska få journalisten att förvånat säga ”åffan”.

I torsdags hände det alltså.

När jag ringde Joakim Arstad Djurberg,  reporter på Computer Sweden, för att berätta att Lars Pettersson slutar på Atea och blir koncernchef på Bisnode blev han verkligen förvånad, och utbrast ”åffan”, till min stora förtjusning.

Därefter ville han avsluta vårt samtal så fort som möjligt för att ringa Lars direkt. Inom en timme publicerades den här artikeln på webben: http://www.idg.se/2.1085/1.415379/pettersson-lamnar-atea

Några timmar senare kom en fördjupad uppföljning och på fredagen blev det en helsida i tidningen.

Min man
När jag talar om nyhetsvärdering utvecklar jag “Åffan” lite mer och berättar om en nyhetsvärderingsmetod som jag använder mig av när nyheten inte är konfidentiell:

Oftast när jag kommer hem på kvällen har jag ingenting att berätta som kan fånga min mans intresse. Det har inte hänt något hos mina kunder som intresserar någon mer än de som arbetar på företaget.

Ibland kan jag fånga hans uppmärksamhet ett kort ögonblick, han lyssnar, men ställer inga följdfrågor. Då kan jag ha en notis.

Emellanåt ställer han ett par frågor. Då har jag en mindre artikel. I rätt tidning kan det till och med bli en större artikel.

Några gånger har det hänt att min man fördjupar sig i ämnet. Dessutom återkommer han till det. När vänner är på besök inleder han med ”visste du att” också släpper han nyheten. Sedan ber han om min hjälp med att fördjupa den och låter mig svara på de frågor som han inte vet svaret på. Då har jag en förstasidesnyhet. Om alla våra vänner blir intresserade kan det vara i dagspress.

Ofta kan man ju inte testa nyheten i förväg hemma, eftersom många bra nyheter är konfidentiella innan de släpps. Så var det med Lars, men om jag hade kunnat berätta det i förväg hade det främst varit mina vänner i it-världen som hade reagerat. Därför var det här en it-nyhet som inte kvalar in i annan press utan riktigt spicy krydda. Men Bisnode är en intressant koncern och jag är säker på att vi inom kort kan kvala in i många andra tidningar för att berätta vad de gör och hur de påverkar de svenska företagens framgångar.

This entry was posted in Extern kommunikation, Journalistrelationer, Vesirs kunder. Bookmark the permalink.

One Response to Åffan!

  1. Andres says:

    Kul inlägg! Jag har inte tänkt på att min frus ointresse kan vara så användbart- ;) .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>