Pressmeddelanden som hamnar i papperskorgen

Det är måndag morgon och jag öppnar mejlen. 30 olästa mejl. Skummar snabbt igenom innehållet och ser att de flesta är pressmeddelanden. Inget ont om det. Vid den här tidpunkten arbetade jag som redaktör på ett livsstilsmagasin och pressmeddelanden från pr-byråer gav många uppslag till artikelidéer och reportage. Trots det drar jag en djup suck och raderar mer än hälften av mejlen.

Varför? Svaret är enkelt. Det är uppenbart att flera av avsändarna aldrig har läst mitt magasin och att pressmeddelandena inte är målgruppsanpassade.

Välj rätt medier
Pressmeddelandena jag fick kunde ha rubriker som ”Ny tandkräm för barn” eller ”Jämtland satsar på småföretagare”. Detta var inget som passade särskilt bra i ett livsstilsmagasin som riktade sig till en köpstark och modemedveten läsarkrets. De mejlen hamnade därför direkt i papperskorgen.

Ju fler, desto sämre
Vissa pr-byråer och företag tycks ha som mål att skicka pressmeddelanden till så många journalister som möjligt. En strategi som är helt fel, menar jag. Det får bara motsatt effekt. Journalisterna blir irriterade över att avsändaren inte har läst deras tidning och när pr-byrån väl har en nyhet som kan vara intressant är sannolikheten att den ska resultera i en artikel betydligt mindre. Kort och gott; välj dina utskick med omsorg, det ger bäst resultat!

Mina 5 bästa tips:
*
Fokusera på medier som kan vara intresserade av ditt pressmeddelande. Gör inga
massutskick!
* Anpassa språket efter tidningens läsare och undvik att gå in på detaljer,
huvudbudskapet räcker
* Underlätta journalistens arbete och skriv kortfattat, inkludera kontaktuppgifter, högupplösta bilder och information om företaget
* Undvik superlativ och håll dig till fakta. Ett pressmeddelande är ingen reklambroschyr
* Hör gärna av dig via telefon, men ring inte och tjata

Lycka till!

This entry was posted in Extern kommunikation, Journalistrelationer. Bookmark the permalink.

4 Responses to Pressmeddelanden som hamnar i papperskorgen

  1. Sofia says:

    Ja, det gäller att veta vem och vilken tidning man riktar sig till! Bra skrivet!
    :-)

  2. Magnus says:

    Bra tips! Ett kanske oväntat, men ack för vanligt, problem kan undvikas med tipset:
    Se till att personen vars kontaktuppgifter ligger med i pressmeddelandet verkligen avsatt tid att svara när utskicket går iväg. Eller ha någon som kan boka upp en tid tillgänglig.

    • Johanna says:

      Bra kommentar Magnus! Har själv upplevt problemet då jag jobbade i tidningsbranschen och det kunde resultera i att jag valde att gå på en annan artikelidé.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>