Från dagis till Scania

Scania arbetar aktivt med att locka framtidens arbetskraft, inte bara till Scania, utan även till teknik- och naturutbildningar. De börjar redan i förskolan och genomför lyckade insatser hela vägen till anställning. Snyggt!

För många år sedan var jag på öppet hus hos Scania, en folkfest för alla. Jag minns en massa barn som sprang omkring, men även dem som stod stilla och var väldigt fascinerade, nära eller till och med i en lastbil. Jag minns att besökarna körde radiostyrda lastbilar, provkörde eller åkte stor lastbil, tittade på en förartävling med svåra tester för unga lastbilschaufförer och vandrade runt i monteringen. Många anställda visade stolt upp ”sitt företag” för sina familjer och bekanta.

Ibland öppnar Södertäljes största företag upp sina portar och bjuder in allmänheten. Det är ett initiativ som stärker alla besökare. En av effekterna är säkerligen att fler söker jobb på företaget.

Scanias employer brandingarbete sträcker sig långt ner i åldrarna och mot flertalet målgrupper som andra inte har tid med. Här kommer några exempel på deras initiativ:

Förskolor till högstadiet
Scania tar emot allt från förskolor till universitetsstuderande på arbetsplatsbesök och skräddarsydda event.

Högstadiet
Scania erbjuder högstadie- och gymnasieelever att åka lastbil, mecka, svetsa och montera på FUF och Scania i samarbete med AstraZenecas sommarforskarskola. Smart av de två största Södertäljeföretagen att samarbeta för att säkra framtidens arbetskraft! Deras mål är att öka intresset för naturvetenskap och teknik. Följer man skolans blogg blir man ganska säker på att de lyckas.

Gymnasiet
I höstas började Scania med ett nytt koncept där de låter en gymnasieelev hänga med en ingenjör under en dag. De välkomnar även skolklasser på studiebesök och ibland bjuder de in Södertäljeborna in till Scaniadagen där de får veta mer om vad företaget gör.

För 60 år sedan startade Scania ett industrigymnasium där eleverna är anställda och har lön från dag ett. Yrkesprogrammen har lockat få elever i år, men till Scaniagymnasiet är det alltid kö.

– Man kan möta riktigt unga veteraner på Scania. Det finns 26-åringar som har arbetar här i tio år, säger Malin Åhlander som arbetar med employer branding på Scania och dagligen imponeras över vad Scania gör för att locka framtidens arbetskraft till företaget.

Redan på gymnasiet är det möjligt att söka utbildningsrelaterad praktik på Scania. Det kan förstås även högskole- och universitetsstuderande samt personer i behov av arbetsmarknadsinriktat stöd göra.

 

Högskole- och universitetsstuderande
Varje år görs 100-tals exjobb på Scania inom ämnen som ekonomi och finans, HR, produkter, inköp, it, kommunikation, marknad, produktion och logistik. Scania garanterar de som gör sitt examensarbete hos dem bra handledning och att exjobbet ska komma till nytta. Många av dem som gör exjobb på Scania blir sedan medarbetare på företaget.

Vesirs it-ansvariga Andreas Stenberg studerar på universitetet och är en av hundratals sommarjobbare som arbetat på Scania i sommar. Det har varit så roligt att han inte velat vara ledig alls, och nu har han fått timanställning i ett jättespännande projekt som imponerar på alla.

Han kunde tänka sig att arbeta på Scania redan innan han sommarjobbade där. Han har besökt Scania fyra gånger under sin skoltid. På mellanstadiet, högstadiet och under gymnasiet. Hans mamma jobbar på Scania och hon måste ha gjort bra reklam för sin arbetsgivare vid middagsbordet. Nu är Scania med på hans topp-fem-lista över företag som han vill jobba på efter att han pluggat klart.

Civilingenjörsstudenter
Utvalda civilingenjörsstudenter får ta del av programmet Scania Student Intro. De får sommarjobb och exjobb, tillgång till en mentor, förläsningar, korta utbildningar och roliga kvällsaktiviteter på Scania under sin utbildning. Fördjupade kunskaper och goda kontakter ger dem en bra start på karriären, förmodligen på Scania.

 

Traineeprogram
Självklart har Scania ett antal traineeprogram som ger deltagarna alla möjligheter att utvecklas till en nyckelperson inom företagets globala organisation. Dessutom deltar de på arbetsmarknadsdagar, ställer upp på studiebesök och skräddarsydda event.

Jag menar att man kan göra ganska mycket för att nå ut med sitt budskap till framtidens arbetskraft. Scania bevisar att det är sant. Tack för det Scania! Inspireras och ta efter alla andra!

This entry was posted in Employer branding, Extern kommunikation. Bookmark the permalink.

2 Responses to Från dagis till Scania

  1. Birgitta says:

    Nu startar AstraZeneca och Scania gymnasium tillsammans också:
    http://www.skolvarlden.se/artiklar/allt-fler-foretag-driver-egna-skolor

  2. Anna Malmsten says:

    Tack Birgitta!
    Det är verkligen roligt att se att så många företag samarbetar för att säkerställa att framtidens arbetskraft ska ha rätt kunskaper för de jobb som finns.
    Vi var i Västerås i förra veckan och träffade ett stort företag där. Där samarbetar ett 20-tal företag med många men mindre projekt under parollen Jobba i Västerås. Det var de som var så framgångsrika under parollen 1000 jobb 2009, nu är det 2000 teknikjobb som måste tillsättas i Västerås så de har övergett den parollen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>