Linus stör en ingenjör

Idag har jag pratat med Malin Åhlander, som arbetar med employer branding och är handledare för Scanias störigaste sommarjobbare. Scania har satsat på framtidens arbetskraft i många år, och är ett föredöme inom området. Läs och inspireras!

Teknikföretagen följer upp ”Felix stör en ingenjör” med ”Sveriges störigaste sommarjobb” där tolv studenter har fått sommarjobb på ett varsitt teknikföretag. Projektet inleddes med en Facebook kampanj där ungdomarna fick lösa ett problem, göra ett personlighetstest och skriva en motivering till varför just de skulle få jobbet. Inom loppet av några veckor sökte nästan 7 000 skolungdomar sommarjobb på detta sätt.

Nu kommer tolv gymnasieelever att få en inblick i hur det är att arbeta som ingenjör och de sprider budskapet via Sveriges störigaste sommarblogg.

På Scania jobbar Linus, som tjuvstartade några dagar innan det riktiga sommarjobbet började, då han fick möjligheten att provköra riktigt stora lastbilar. Den första riktiga arbetsdagen fick han träffa Leif Östling och besöka motormonteringen. I hans blogg låter det som att just motormonteringen imponerade allra mest. Trots att han går treårig teknisk har han aldrig varit i en riktig verkstad förut. Han uppmanar alla som läser teknik att kräva ett studiebesök i en industri, för han var verkligen imponerad.

Linus kommer att få se hur många olika ingenjörer på Scania arbetar för att ta fram de allra bästa produkterna, montera dem som ska ut på marknaden och testa dem som redan är där. Han kommer att få meka med och testa produkterna.

Malin Åhlander har satt samman hans detaljerade minitrainee-schema. Hon är ingenjör, men arbetar numera med employer branding.

-       Jag har världens roligaste jobb och det faktum att jag idag arbetar med employer branding visar att man har många olika karriär- och utvecklingsmöjligheter på Scania. Jag tycker att det här projektet ger oss en bra möjlighet att visa vilka möjligheter en ingenjör har, säger hon, och fortsätter:

-       Intresset för ingenjörsutbildningarna är för lågt och vi har redan för få ingenjörer i Sverige. Vi måste fundera på hur vi ska nå ut till eleverna med budskapet om hur roligt och intressant det är att arbeta som ingenjör.

Scania är ett av Sveriges bästa företag när det gäller att nå ut till ungdomarna. Många borde inspireras av dem. Därför lovar jag att jag ska följa upp det här inlägget med hur Scania arbetar för att attrahera framtidens arbetskraft till företaget. De börjar redan på förskolenivå. Jag skriver det nu och lägger upp om några dagar.

Läs Linus blogg på följande länk, och alla störiga sommarjobbares bloggar på följande länk. Det ger dig även en bra insikt i hur de där 90-talisterna tänker, egentligen.

This entry was posted in Employer branding, Extern kommunikation. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>