Möte mellan näringslivet och framtidens arbetskraft

Jag började dagen med att moderera ett frukostmöte i Proffice och Transfers regi. Där möttes sju studenter och cirka 35 HR-chefer och andra som intresserar sig för hur de där 90-talisterna tänker egentligen.

Vi hade en undersökning där både studenter och HR-chefer hade svarat på frågor om hur 90-talisterna såg på arbetslivet. Min stora utmaning var att komma framåt i presentationen. Diskussionen gick varm, både publik (HR-chefer) och panel (studenterna) hade väldigt mycket att säga om det mesta.

Ungdomarna hade många frågor, värdefulla reflektioner, rapporter från skolvärden, en massa erfarenheter om hur det är att försöka få grepp om arbetslivet och funderingar på hur man egentligen ska få chansen att visa vad man går för.

Publiken delade med sig av bra tips om hur man får jobb och berättade mycket om hur det är att göra karriär, samtidigt som de passade på att ställa sina frågor till ungdomarna.

Näringslivet är inte närvarande i skolan
Fem till sju av de cirka 30 företag som var på frukostmötet idag erbjuder praoplatser och sommarjobb till grundskole- och gymnasieungdomar. Några fler har anställda som föreläser om sitt jobb på gymnasieskolorna via Transfer.

Många hade däremot läst rapporter och böcker om hur ungdomarna är.

Ungdomarna berättade att sommarjobben hjälper dem att ta beslut om vad de inte vill bli. De får inte se så mycket av företagen, de anställda och vad de gör på dagarna. De får utföra okvalificerat arbete och umgås med de andra sommarjobbarna.

Utnyttja kontakter
Vi pratade länge om att utnyttja sina kontakter för att få jobb. Ungdomarna fick veta att det är en bra idé och att de även kan ringa till ett företag som intresserar dem för att säga just det. Man kan fråga efter ett jobb, eller kanske bara ett möte för att få veta mer. Första kontakten är tagen, ungdomen kommer att få veta mer och om de har tur leder det till ett jobb.

Ungdomarna visste inte vad de skulle bli när de blev stora, men det gjorde ju inte publiken heller. Ungdomarna fick veta att karriären ofta är oförutsägbar och att man byter bana många gånger under sitt arbetsliv, samt att få i publiken arbetade med det de är utbildade till.

Ungdomarna sa efteråt att de hade haft kul, och en del av dem hade velat sitta hela dagen. Reaktionerna från publiken var också positiva.

Det är tydligt att skolan inte ger eleverna information om näringslivet och hur det fungerar på en arbetsplats. De får ingen guidning i hur man får jobb, eller vad olika yrkesgrupper egentligen gör.

Ingen i panelen visste till exempel vad en HR-chef gör, men det vet de nu. En HR-chef i publiken beskrev det på ett mycket bra sätt.

Det är alltså dags för yrkesverksamma att börja missionera, sprida budskapet om vad de gör och locka rätt människor till sin bransch.

Jag kommer att följa upp det här inlägget med lite tips och råd kring hur man når ut till ungdomarna på bästa sätt. Men just nu nöjer jag med att säga:

Bra gjort alla deltagare!

Jag hoppas att ni fortsätter prata med varandra och andra. Det är intressant att höra hur 90-talisterna tänker och de vill absolut höra vad vi i arbetslivet egentligen gör. Så det kan aldrig gå fel!

Läs mer om näringslivets haltande kamp om arbetskraften här.

This entry was posted in Employer branding, Extern kommunikation. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>