Kampen om arbetskraften, rapport från läktaren

Det är intressant och ganska sorgligt att betrakta kampen om arbetskraften från läktaren.

På ena planhalvan står skolan som funderar på hur de ska få företagen att intressera sig för deras elever och deras utbildning. Där står även eleverna, som funderar på hur det egentligen är i arbetslivet och vilken plats de kan få där. De söker praoplatser, praktik och sommarjobb utan att välkomnas av företagen. Några av eleverna är extra kreativa och lyckas få inblick i arbetsmarknaden.

På den andra sidan står näringslivet, branscherna och företagen kliar sig i huvudet och funderar på hur de ska locka rätt arbetskraft till sig. De vänder sig mot varandra och kallar in experter på ”den nya generationen” för att få en tydligare bild av utmaningen och försöka arbeta fram lösningar som fungerar. Några av dem briljerar. De genomför fantastiska projekt som når fram till ungdomarna. De andra tittar avundsjukt på dem.

”Tänk om man hade resurser att göra som dem”, mumlas det i leden.

Mellan planhalvorna har någon (kanske de själva) tydligen rest en hög mur. För det verkar omöjligt för dem att mötas.

I måndags rapporterade Aktuellt att många elever får dålig praktik under sin yrkesutbildning.

Endast elva av 39 skolor som skolinspektionen granskat lyckas hitta praktikplatser till sina elever.  Och de praktikplatser som företagen erbjuder håller inte måttet. De tog upp ett exempel med en skola där endast 25 procent av elektrikereleverna hade praktik.

Trots att det är stor brist på elektriker i Sverige!

Hur hög är den där muren egentligen? Var ingen på skolan tillräckligt stark för att skicka över budskapet till näringslivet:

”Vi behöver praktikplatser åt elektrikereleverna!”

Eller kom budskapet fram, men ingen lyssnade? Förstod inte elföretagen att dessa elever är ute på arbetsmarknaden inom kort och snart blir de, den hett eftertraktade arbetskraft som de trånar efter?

De som hörde och agerade är värda en eloge och de kommer att belönas. De har ett försprång när det gäller att attrahera framtidens arbetskraft. Det gör att de kan få större tillväxt.

Men en del av dem tog inte tillräckligt väl hand om eleverna, enligt Skolinspektionen. Varför det? Man vinner en hel del på att arbeta fram ett fungerande koncept för praktik, prao och sommarjobb. Det är ett av många sätt att göra ett hål i muren och nå fram till framtidens attraktiva arbetskraft.

Många branscher och företag är bekymrade över att så få söker till yrkesprogrammen. Prognoserna visar att sex av tio platser på yrkesprogrammen kan stå tomma i höst. Men det finns en del skolor som lyckas riktigt bra med sina yrkesprogram, de har kö till programmen, bra undervisning och garanterad praktikplats av hög kvalitet. Gemensamt för dem är att hela branscher eller enstaka företag står bakom eller samarbetar tätt med dem. I nästa inlägg ska jag berätta om en av dem.

I väntan på det fortsätter jag att betrakta matchen för att se vad som saknas i strategin och för att identifiera de smarta initiativen från båda sidor. Jag lovar att dela med mig av det jag ser.

Läs sammanfattningarna av Aktuellts reportage:
Praktiken ses som en besparingsmöjlighet

Var sjätte elev får ingen praktikplats

Läs Svd:s artikel om att yrkesprogrammen inte lockar niorna.

This entry was posted in Employer branding, Extern kommunikation. Bookmark the permalink.

2 Responses to Kampen om arbetskraften, rapport från läktaren

  1. Eva says:

    Skitbra rent ut sagt kära Anna!
    /eva

  2. Pingback: Möte mellan näringslivet och framtidens arbetskraft | Pr-byrån bakom kulisserna

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>