Filmen som räddar varumärket

Jag blev mycket inspirerad av Spets produktions presentation på frukostseminariet där vi berättade om hur film kan stärka ett företags varumärke. En bra presentation ger mig alltid en massa nya idéer. Just då började jag fundera på hur SJ och SL hade kunnat reparera sina varumärken med hjälp av film då alla var arga på deras försenade och inställda tåg i vintras.

Tänk dig att de hade gjort filmer som visade hur verkligheten såg ut där ute. De hade kunnat visa helt översnöade spår, frusna oanvändbara växlar, bilar som sladdat ner på spåren och laviner som täckt spåren med stora isblock. De hade kunnat visa istyngda tåg och vilt som valt att gå på de röjda spåren, istället för i den snöfyllda terrängen.

De hade kunnat lyfta fram medarbetarnas hårda arbete och goda gärningar. De hade kunnat beskriva komplexiteten med hur ett försenat tåg påverkar många andra.

De hade även kunnat serva redaktioner med dessa miljöbilder till deras rapportering kring trafikförseningarna.

Om de hade gjort det kanske det hade blivit som de snörika vintrarna på 80-talet då SL och SJ:s medarbetare hyllades som hjältar på grund av sitt hårda arbete med att få tåg och bussar att rulla.

Tror inte du att det hade varit bra för deras varumärke?

 

Men nu är det vår, så nu går ju trafiken som den ska.

 

This entry was posted in Extern kommunikation, Film. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>