Filmen står inte på egna ben

Tekniken är på plats. Ditt företags målgrupper finns säkerligen på nätet, där de numera tittar på en massa film för att roa sig och/eller inhämta värdefull information.

Om en bild säger mer än tusen ord måste rörlig bild säga ännu mer. Bilderna ger oss en känsla av hur det kan ha varit. De gör att vi kan förstå historian som berättas, bättre.

Men det skrivna ordet behövs som komplement.

Film kan till exempel levandegöra en händelse, skapa en känsla för och uppfattning om en arbetsplats, visa det som är svårt att beskriva, illustrera obegriplig fakta och stärka relationen till en person men inte mött. Det är ett fantastiskt medium, och allra bäst blir det när filmen stärks med hjälp av det skrivna ordet. Bra text gör att fler ser din film.

Varför det?

Får oss att se filmen
På nätet behöver vi det skrivna ordet, i form av en rekommendation från en vän eller en beskrivande text om filmen, för att klicka på filmen och se den. Vi klickar inte på en film bara för att den finns där. Texten måste locka oss att klicka på filmen.

Ger mer information
En välgjord film kan locka oss att söka mer kunskap. Finns inte den informationen på din sajt söker tittaren den någon annanstans.

Säkerställer att budskapet går fram
Det är inte alltid lämpligt att titta på en film. Personen du försöker nå kanske sitter i kontorslandskap, på tåget eller på annan plats, utan hörlurar och vill inte störa dem runtomkring genom att titta på en film. Om det då finns en text i anslutning till filmen säkerställer du att budskapen kan nå fram ändå.

Säkerställer viss spridning
Det är lätt att sprida en film i sina nätverk. Men för en del personer och i vissa situationer passar faktiskt det skrivna ordet bättre än en film. Om din film har andra företag som målgrupp och syftar till att tittaren ska ta ett investeringsbeslut är en text guld värld. Det är lättare att skriva ut en text och använda den som stöd i argumenteringen för en investering, än att uppmuntra chefen att se en film för att förstå varför investeringen är nödvändig.

Av dessa, och en massa onämnda skäl, rekommenderar vi dig att komplettera din film med välskriven text.

This entry was posted in Extern kommunikation, Film. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>