Köpt och förtjänad media

Ibland arbetar jag sida vid sida med en reklambyrå. I deras presentationer pratar de om köpt och förtjänad media. Jag gillar uttrycket och ser det som en komplimang varenda gång de säger det.

För visst är det pr som är förtjänad media! Vi behövde reklambranschens copys för att få fram ett så perfekt uttryck för det vi gör.

Pr handlar om att skapa en positiv ryktesspridning. Att få andra att tala om hur bra du är istället för att göra det själv. Därmed blir du långt mer trovärdig än när du skryter om dig själv.

Och ett gott rykte måste man verkligen förtjäna. Dåliga rykten sprids vidare även om de inte är trovärdiga, men goda rykten släpas snabbt i smutsen om de inte håller.

Dessutom är förtjänad media ett uttryck som inte skrämmer bort journalisterna. Uttrycket tydliggör att det handlar om att ha en så bra story att den förtjänar publicitet.

Jag önskar våra respektive branscher en god fortsättning på det nya året och hoppas på fler samarbeten med kommunikationsbyråer av alla de slag 2010!

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>