Den breda massan, en svår målgrupp

Häromdagen såg jag en intervju med Bert Karlsson där han ställdes mot väggen för de saker han sa då han var politiker. Jag måste verkligen säga att jag inte alls gillar hans uttalanden och den vardagsrasism som ligger bakom dem.

Nu är jag farligt nära att börja skandera mot rasism. Det ska jag ju inte göra här. Här ska jag skriva om kommunikation och marknadsföring, och då måste jag skriva om något som Bert är riktigt bra på istället.

Bert är nämligen riktigt bra på att kartlägga den breda massan som målgrupp. Jag tror inte ens att han behöver kartlägga den. Han kan den helt enkelt.

Han vet vad det svenska folket vill ha och levererar det. Han känner igen musiken som kommer att sälja och nöjena som kommer att locka. Han vet hur han ska sprida budskapet på rätt sätt för att få den breda massan att köpa hans produkter.

Jag känner inte det svenska folket lika väl som Bert och möter väldigt sällan människor som gör det. Det är ett av de hetaste samtalsämnena jag för bland mina branschkollegor och vänner just nu. Och jag gör allt för att förstå dem som inte är som mig, mina vänner och branschkollegor.

Jag pratar med främlingar så ofta jag kan. Inte om vädret, utan om de saker som vi funderar över just nu. Det är så intressant! Människor jag känner är förutsägbara. De håller inte alltid med mig, men deras argument överraskar mig sällan. Främlingar kan ge mig helt nya perspektiv!

När jag handlar tittar jag ner i allas vagnar för att se vad de köper. Jag upptäcker varor jag inte har sett förut, därför att jag inte äter den maten eller köper de varorna på storköpet.

Jag tittar på Färjan, Bonde söker fru och Ensam mamma söker. Jag undrar varför jag aldrig möter människor som dem, samt hur mitt pr-arbete ska resultera i att de köper mina kunders produkter.

Jag läser vardagsbloggar för att se vad främlingar skriver om och hur de resonerar.

Jag bygger ofta upp karakärer tillsammans med vänner. Min son brukar leda övningen, han spelar teater och kan metoden. Vi kartlägger en fiktiv person och diskuterar hur den skulle reagera i olika situationer och vad som skulle kunna få vår karaktär att byta beteende eller köpa en viss vara.

På så sätt breddar jag min syn på världen och blir bättre på att tänka på alla, istället för dem som är som jag. För även om de flesta jag pratar med är som jag är jag verkligen inte norm.

Det vet Bert. Jag försöker lära mig det.

En anan sak som bidrar till Berts framgångar är att han inte verkar bry sig om vad andra människor tycker om honom och att han vågar misslyckas. Det är modigt. Jag önskar att jag kunde lära mig även det av honom, men det är nog ännu svårare.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Den breda massan, en svår målgrupp

  1. Nils says:

    Det är svårt att tro att Bert har så mycekt att lära ut. Men du har rätt, även vi reklamare tenderar att inte se längre än till Stureplan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>