Förändring kräver tydlig kommunikation

Computer Sweden skriver om Corporate Executive Boards undersökning som visar att missnöjet bland medarbetarna på världens it-avdelningar är stor. Nedskärningar och omorganisationer gör att många vill lämna det nuvarande arbetet så snart de får en bättre jobbchans. Endast fyra procent är ”mycket engagerade” i sitt jobb. Det hjälper inte företaget att bli framgångsrikt direkt…

Men nedskärningar och omorganiseringar måste inte medföra missnöjd personal. När det blir så beror det ofta på att kommunikationen har haltat.

På många företag är det första tecknet på sämre tider att interninformationen går på tomgång. Det viskas i korridorerna, men ledningsgruppen är tyst och chefen flackar med blicken.

Ett lyckat förändringsarbete kräver bra kommunikation och ledare som medarbetarna litar på. Det finns företag som lyckas med det. Ett av dem är Teracom.

De genomförde en stor organisationsförändring och gick dessutom från 600 till 500 anställda för drygt ett år sedan. Under omorganisationen höjdes medarbetarindex.

Anledningen är att företaget identifierade kommunikation som en framgångsfaktor redan från början och satsade stort på att hålla medarbetarna uppdaterade.

- Cheferna utbildades för att bli bättre på att kommunicera.
- Informations- och personalavdelningen gav dem det underlag och stöd de behövde för att hålla personalen informerad.
- Under den mest intensiva perioden hade cheferna informationsmöten med sina team en gång i veckan.

Läs mer om det här.

Teracom var inspirerade av Volvos arbete med chefskommunikation. Läs gärna intervjun med Charles Nordblom, Strategic Internal Communications på Volvo, där han berättar mer om hur de arbetar och tänker.

Dessa företag bevisar att omorganisationer och svåra tider inte behöver medföra missnöjda medarbetare. De andra företagens misslyckanden visar hur kritisk kommunikation faktiskt är.

This entry was posted in Förändringsarbete. Bookmark the permalink.

3 Responses to Förändring kräver tydlig kommunikation

  1. Mårten Westerberg says:

    Det är verkligen kul att läsa om företag som lär sig av Volvos arbete. De är verkligen världsklass. I konkjunkturfallet har just kommunikationen varit central för att inte tappa engagemanget hos de medarbetare som blir kvar. Samtidigt verkar många ledningar ha stor fördel av att medarbetarna håller sig uppdaterade och förstår att det inte är ledningen som har skapat krisen. Lite otippat ändå att det skulle lyckas på Teracom, som ju är näst intill konjunkturbefriat.

  2. Birgitta Stenberg says:

    Jag skrev ut detta och och gav till min chef, och han tyckte det var mycket tänkvärt. Jag gör vad jag kan för att påverka att vi ska ha en internkommunikatör hos oss.

  3. Anna Malmsten says:

    Jag hejjar på dig Birgitta! Det är företaget som förlorar mest om ni inte har en internkommunikatör.

    Mårten! Berätta mer om hur Volvo arbetar och hur de använder era tjänster på er blogg så ska jag länka till det. Jag är jättenyfiken, och säkert många andra också!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>