Varför ska ett företag blogga?

En riktigt bra företagsblogg, där skribenterna vet varför de bloggar, känner sin målgrupp och vet vad de kan tillföra den, är riktigt bra marknadsföring.

Intern kunskapsöverföring
Kunskapsöverföring bidrar helt klart till företagets framgång. När experterna på företaget samlar och skriver ner sina tankar så att alla kan nå dem, när de vill, kommer kunskapsöverföringen att ske smidigt. Den som skriver ett inlägg får tid att samla sina tankar och formulera sina budskap, medarbetarna får ta del av medarbetarnas expertis.

Företaget får lojalare medarbetare som är stolta över det företaget gör. Kunskapsöverföringen får man på köpet.

Stärkta relationer till kunderna
Relationerna till kunderna blir tajtare. Bloggen bekräftar för kunderna att de valt rätt leverantör, eftersom inläggen är genomtänkta och smarta. Kunderna får ta del av företagets samlade expertis och erbjudande.

Det kan medföra att de köper fler produkter i framtiden. Det resulterar säkerligen i att de bidrar till er marknadsföring genom att rekommendera andra att läsa er blogg

Era inlägg kan bli ett samtalsämne på fikarasten. Om er blogg kan göra läsarna kunnigare inom ert område, så att de får samtalsidéer och finner argument som får andra att lyssna på dem har ni gjort dem till hjältar. Och alla älskar den som gör en till hjälte.

Fler kunder
Presumtiva kunder får kunskap om ert företag och kanske köper av er nästa gång de behöver sina tjänster. Är era inlägg riktigt bra och berör målgruppen kommer de att sprida kunskapen om er blogg och era tjänster vidare till andra presumtiva köpare.

Partners som säljer er mer
Samarbetspartners blir stolta över att de samarbetar med er och rekommenderar er till fler. De får ta del av bra säljargument på er blogg och får lättare att sälja era produkter och tjänster.

Journalisternas uppmärksamhet
När ni kommenterar artiklar och skriver om ämnen som intresserar en viss journalist kommer de att få upp ögonen för företaget och sannolikheten att de skriver om er blir större.

De personer och företag ni hyllar på er blogg kommer att ha ett gott öga till ert företag under en lång tid framöver.

JA! En företagsblogg är ett riktigt bra marknadsföringsverktyg. Här har ni chansen att bygga relationer.

Hör av er om ni behöver hjälp för att göra den bästa företagsbloggen!

This entry was posted in Att blogga, Extern kommunikation, Sociala medier. Bookmark the permalink.

2 Responses to Varför ska ett företag blogga?

  1. Pingback: Bloggen måste ha en identifierad målgrupp | Pr-byrån bakom kulisserna

  2. Hej bra bra skrivet! följer din härliga alltid dina inlägg varje dag. Jag dyrkar din hemsida, själv sysslar jag med hemsidor till företag :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>