Så blir man Twitter-världens favorit

SJ har ett helt Twitter-team som sitter och svarar på frågor och informerar om det mesta. De har 1904 som följer dem och följs av 1904, säkerligen har de en massa tillfälliga besökare som tittar in när de har reseproblem eller är nyfikna på något annat.

På SJs twittersida är det en väldigt familjär och avslappnad stämning. Alla som har frågor får personliga svar. Många tackar för hjälpen och hyllar företaget. Det är många glada gubbar och uppmuntrande inlägg.

Under en tid har många Twittrare frågat efter vegetarisk mat i restaurangerna. Igår lade de upp följande inlägg:

“Tack vare er på Twitter införs nu en vegetarisk varmrätt i bistron på SJs tåg: lasagne. På menyn med start i maj. http://bit.ly/8iIKXW”

Twittrarna jublar! De hyllar företaget som på detta sätt visar att de lyssnar på sina kunder. När någon kommenterar menyn och säger att en vegetarisk lasagne inte låter så spännande får han svaret att han gärna får föreslå maträtter.

Kicki Högberg som är Brand manager, skickar till och med ut ett pressmeddelande för att berätta om händelsen. Hon bidrar starkt till att stärka SJs varumärke, precis som en brand manager ska göra.

Enligt ”Årskort Guld på SJ” har det alltid funnits vegetarisk mat på SJ, och det stämmer säkert. Men just nu spelar det ingen roll. En stor målgrupp har efterfrågat det, de saknar det. Det kanske finns på vissa sträckor, men inte andra. Om SJ då inför det på alla sträckor och nylanserar vegetarisk mat bli de älskade av Twittrarna eftersom de därmed har visat sin makt och blivit lyssnade på.

Enligt en undersökning gjord av Carat har 93 procent av befolkningen i Sverige aldrig provat Twitter, fem procent har provat utan att återkomma, en procent Twittrar någon gång i veckan och endast 0,4 procent varje dag. Läs artikeln i SvD här.

Men Twittrarna är en riktigt stark grupp, som oftast är rörande överrens om det mesta och sprider sina åsikter till många. Deras inlägg sprids ofta till andra, både traditionella och digitala medier. För att inte tala om att de flesta av dem har ett stort socialt nätverk där åsikter och information sprids snabbt.

Så visst märks det när de är på din sida, och när de inte är det.

This entry was posted in Sociala medier. Bookmark the permalink.

5 Responses to Så blir man Twitter-världens favorit

  1. Anita says:

    Jag tror att Kicki går SJs ärenden.

  2. Tommy says:

    Konspirationsteori: SJ är oroliga över att endast en procent av svenskarna Twittrar och att deras budskap inte kommer att nå utanför denna krets. Därför låter de den avlönade Kicki skicka ut ett pressmeddelande om SJs insats.

    Avlönade aktörer under cover har vi sett i Sociala medier förr. Ibland avslöjas de, och den lyckade kampanjen blir en kris. Då får pr-byrån ännu mer pengar.

  3. Anna Malmsten says:

    Konspirationsteorier är alltid intressanta. Du har rätt Tommy, det skulle inte vara första gången. Men det kan även vara så att Kicki är väldigt glad över det vegetariska alternativet, och att SJ har lyssnat på sina kunder.

  4. Mathias says:

    “Många tackar för hjälpen och hyllar företaget. Det är många glada gubbar och uppmuntrande inlägg.” detta kanske stämmer och om man följer hashtaggar som sjfail så ser man en mindre lyckad (mer nyanserad?) bild av SJs twitterverksamhet.

  5. Anna Malmsten says:

    Du har rätt! Titta på http://www.b19.se/sjfail/, där ser man helt klart den andra sidan av myntet. Besvarar Twitterteamet även dessa inlägg? Någon som vet?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>