Coola effekter och tomma ord bygger inte ett varumärke

På instutitionen för Reklam och PR på Stockholms universitet finner jag kloka ord till alla som vill satsa på sociala medier. Rubriken är ”Jag börjar bli svintrött på sociala medier-influensan” (ja, texten är från 2009 och rubriken känns redan förhistorisk).

Mats konstaterar att den sociala medie-trenden förmodligen är den starkaste marknadstrenden han sett och uppmanar företagen att sansa sig lite.

Sociala medier är en kanal som bör användas som komplement till och för att förstärka andra marknadsföringsinitiativ. Företagen ska först fokusera på syftet och sedan välja metod. De ska inte fastna för den roliga idén som kan väcka mycket uppmärksamhet om den inte har en mening och ett mål.

Jag fastnar för exemplet där han berättar om företaget med den urusla kundtjänsten som anställde en person som skulle bemöta kritiken mot den i sociala medier. Den urusla kundtjänsten gjorde de ingenting åt.

Innehållslös reklam utan innehåll och tomma ord utan substans har aldrig fungerat, de gör det inte heller inom sociala medier.

Ta del av hans funderingar och goda råd. Jag gillar dem!

This entry was posted in Extern kommunikation, Sociala medier. Bookmark the permalink.

6 Responses to Coola effekter och tomma ord bygger inte ett varumärke

  1. Elisabet Wohlfahrt says:

    Tack för ett intressant inlägg – och bra, om än lite mångordigt, skrivet av Mats. Han är inte ensam om sitt budskap att i marknadsföring ha målgrupp, mål, syfte och kanal klart för sig – även om kanalen är något av de sociala medierna. Lyssnade just på en “sociala medier-konsult” på Personalvetardagen som sa samma sak. Han uppmanade oss bland annat att lägga ned facebooksidor som bidrar till “den sociala medie-kyrkogården”!

  2. Anna Malmsten says:

    Vad spännande! Den föreläsningen får du allt berätta mer om!

    Tydligen är det så att det finns fler levande männsikor än begravda, undrar just om det även finns fler levande sociala-medieinitiativ än nedlagda…

  3. Sussie says:

    Nu var du makaber Anna! Vad menar du med att det finns fler levande människor än begravda?

  4. Anna Malmsten says:

    Äh, jag är väl inte makaber heller. Men tydligen är det så att om man summerar alla människor som levt och dött på vår jord så kommer man fram till ett mindre tal än om man räknar alla som lever på vår jord idag. Är inte det konstigt?

  5. Sussie says:

    Det tror jag inte på.

  6. Anna Malmsten says:

    Men det är sant.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>