Smart krishantering på McDonalds

SVT:s dokument inifrån vittnar om att McDonalds fuskmärker gammal mat och serverar den, samt att de låter personalen arbeta gratis. Många är upprörda och varumärket skadas.

Rent kommunikativt har de gjort ett riktigt snyggt drag. De har köpt banners som visas i anslutning till negativa artiklar. Där uppmanar de läsaren att ställa sina frågor direkt till McDonalds. Som här, i DN.

Bannern är länkad till en sajt där man kan välja att gå till en sida där frågor och svar redovisas och besökaren själv kan ställa en fråga, eller till en live-chatt med McDonalds.

Det är bra jobbat att få upp frågorna och svaren så snabbt, och kontinuerligt svara på fler frågor.

Dessutom leder de alla till en plats där McDonalds version av historien redovisas.

McDonalds kris sprids snabbt i de sociala medierna och i folkmun. McDonalds kan omöjligt delta i alla diskussioner som pågår på nätet. Det här är ett bra sätt att göra diskussionen hanterbar.

Jag har tidigare berättat om hur Svensk Fastighetsförmedling hanterade en kris i de sociala medierna. Om McDonalds är best practise i detta fall kan ni se Svensk Fastighetsförmedling som ett exempel på hur det kan gå om man inte behåller kontrollen på diskussionen.

Läs inläggen här:

Svensk Fastighetsförmedling i blåsväder på nätet

Del två, Svensk Fastighetsförmedling i blåsväder på nätet

This entry was posted in Extern kommunikation, Krishantering. Bookmark the permalink.

One Response to Smart krishantering på McDonalds

  1. Pingback: Medier i kris | Pr-byrån bakom kulisserna

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>