Målgruppsanpassad kommunikation

Att skriva en text där budskapen verkligen når fram till målgruppen kräver att man verkligen vet vem målgruppen är. Att beskriva målgruppen och avgöra hur vi ska tala till dem är ett tidskrävande arbete, fullt av återvändsgränder. Vi diskuterar alla våra förutfattade meningar om målgruppen, talar med en massa folk i målgruppen och kollar upp hur andra kommunicerar med målgruppen.

När jobbet väl är gjort går budskapsformuleringarna som en dans, då är det bara att sätta sig in i budskapen, gå in i roll och börja skriva.

När jag lämnar över en text till Louise ställer hon fyra frågor.
Vem är jag?
Vad vill jag?
Hur viktigt är det för mig att läsa den här texten?
Hur hittade jag texten?

Så går Louise in i roll och läser texten. Sedan vänder hon sig till mig igen.
Vad vill du att jag ska göra med informationen jag fått?

Sedan berättar hon om texten är tillräckligt intressant för målgruppen, vilka budskap som gått fram och vad hon kan tänka sig att göra nu. Ibland får jag skriva om. Ibland (ganska ofta just nu) testar vi texten på någon i målgruppen.

När vi lämnar ifrån oss en text är vi ganska säkra på att budskapen når fram. Ibland tänker vi att kunden ska fråga efter var allt ”Corporate bullshit” tagit vägen, men det händer väldigt sällan numera.

 

Den här metoden passar givetvis ganska bra när man ska formulera ett tal. Målgruppen är lika viktig då.

This entry was posted in Att skriva, Att tala, Extern kommunikation. Bookmark the permalink.

3 Responses to Målgruppsanpassad kommunikation

  1. Lars says:

    Vem är jag? Och vad vill du att jag ska göra nu?

  2. Elin says:

    Hej Anna

    Kul att du hittat den perfekta medarbetaren, kör hårt!

    Roligt att man får titta in “behind the scenes”

    Kram Elin G

  3. Anna Malmsten says:

    Lars: Du är antingen en kund, som nu förstår att det här med målgruppsanpassning kan vara svårt och att vi tar det på största allvar. Nu vet du att du kan lita på att vi verkligen har tänkt innan vi levererar en text till dig.

    Eller så är du en kollega i branschen. Då känner du igen dig och får en påminnelse om hur viktigt det är att låta målgruppsanalysen ta tid och sedan vara närvarande varje gång du skriver en text eller ett tal, tränar en talesperson inför ett framträdande eller kontaktar en journalist.

    Eller så är du en god vän som nu har fått ytterligare en inblick i vilket spännande jobb jag har.

    Elin! Kul att du är här och tittar in bakom kulisserna, jag hoppas att du kan ha nytta av det på jobbet.

    Jag är jätteglad att jag har hittat rätt medarbetare, och jag vill minnas att du och jag också gjorde bra saker.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>